نخبه‌جازنی و مدیرجازنی

نخبه پروری و مدیر پروری
۲۵ تیر ۱۳۹۴

نخبه‌جازنی و مدیرجازنی

|
توسط
|
25 دیدگاه
|

یکی از بدترین اپیدمی‌هایی که در قشر حزب‌اللهی، طی سی سال گذشته رشد داده شده (بغیر از دوران هشت ساله جنگ که پای جان در میان بوده)، دایره تنگ گردش نخبگان و مدیران از یک طرف و رواج یافتن نخبه‌جازنی و مدیرجازنی به جای نخبه‌پروری و مدیرپروری هست.
وقتی فارغ‌التحصیل مومن؛ کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه تهران؛ نخبه ای با رتبه ۱۱، برای کار اقدام میکنه و به هرکدوم ازین سازمانها و ارگانها مراجعه میکنه، بهش پیشنهاد حقوق تقریبی ۵۰۰ هزار تومن بشه و از طرفی آقایون و خانمهای دیگه به خاطر رابطه، اخوی و ابوی، با دیپلم و فوق دیپلم و نهایتاً لیسانس، اونهم در حین تحصیل، سکاندار بخشهای مدیریت فرهنگی کشور میشن چه انتظاری میشه داشت؟!!! الزاماً اینکه شما گرافیست و طراح خوب، مجری خوش‌بیان، آدم خوش چهره‌ای باشی دلیل نمیشه که سکان برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی در دستانت قرار بگیره. برای مدیریت هرچیزی شما به دانش آکادمیک پایه احتیاج داری… از جمله‌های مشهور رهبری درباره شهید طهرانی مقدم این هست که گفتن: “ایشان به طور طبیعی مدیر بود”. اما باید در تکمیل صحبتهای ایشون گفت که ایشون فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع بود. یعنی دانش آکادمیک پایه، برای کنترل پروژه‌های مختلف و کار با گروه‌های مختلف مهندسی رو داشت.
در حوزه فرهنگ نادیده انگاشتن دانش پایه و رواج مدیریت‌های رابطه‌ای، همین میشه که اشتباهات فاحش یکی پس از دیگری اتفاق میفته ولی کسی بازخواست هم نمیشه. همین میشه که گروهی دیروز برای ترویج حجاب، عکاسی از مانکن‌های چادری رو راه می‌اندازن و نادانسته زیبا به نظر رسیدن و دلبرانه بودن رو اشاعه میدن (که منجر به مهاجرت معکوس جامعه چادری به سمت چادری‌های دکولته شدن) و امروز گروهی بی مهابا به سمت افراد پرحاشیه برای ساخت موزیک رپ میرن و هنوز پا از پا برنداشته، لقب حر جدید انقلاب اسلامی رو بهش میدن.

نزدیک به نه سال هست که با موسیقی رپ آشنایی دارم. به صورت خاص کارهای یاسر، هیچکس، آرمین، امیر تتلو، حمید صفت و … رو دنبال کردم و روی تکستهای مختلف آقایون فکر کردم:
همین داداشیا دوشیدنت#لباسو کندنو تو رو پوشیدنت
لات بازیات واسه مامانه بوده#خونریزی‌یاتم عادت ماهانه بوده
قسمت، خواهر، مادر، باور، ناموس، آخر، بی‌ناموس، با هر …
کی از پشت لباستو میبنده#با همه خشکه واسه تو میخنده
جوونای ژاپنی#کره خر و پیچیدن# با یه فرمول کل شهرو پیچ میدن
و …
تاکید موکد میکنم، این آقایون زیر زمینی به شدت با استعداد هستند. به صورت وحشتناکی با استعدادن. اما این تکستِ بیمار موسیقی رپ هست که معلوم نیست باید باهاش چه برخوردی کرد.
یکی از تواناترین آقایون موسیقی زیر زمینی، امیرحسین مقصودلو، معروف به امیر تتلو هست. ایشون چند وقته که با تمام توان در تلاش برای کسب مجوزه. در این مسیر هم ناموفق بوده. دوستان هم رفتن به صورت غیرقانونی (بدون اطلاع ارشاد) و با رابطه براش کلیپ ساختن. من کاری به این دورزدنهای غیرقانونی ندارم که در شان جامعه حزب‌اللهی نیست. اما صحبتم این هست که این آقا هیچ کدوم از تکستهای پیشین خودش رو تقبیح نکرده. حالا اگر فرض رو بر این بگیریم که ایشون برای کسب مجوز ناموفق باشه و مثل هوای بهاری (روحیه قاطبه هنرمندان) دور روز دیگه حالش عوض بشه، و بازگشت بکنه به سیستم قبلیش، چه باید کرد؟ آیا حزب الله فرصت آزمون و خطا و سرمایه‌گذاری نامطمئن دیگری رو داره؟ مسئولیت عواقب ماجرا بر دوش چه کسی خواهد بود؟

25 دیدگاه

  1. سندس در جست و جوی حقیقت

    آقایان، فکرمیکنند با این کارها میتوانند “جذب حداکثری” داشته باشند!! شاید توجیه شان هم این باشد که دارند از استعداد این افراد در جهت اهداف عالی(!) انقلاب استفاده میکنند و …! دوست ندارم قضاوت کنم و آنچه که در برخی اجتماعاتی که داعیه داره تلاش در جهت هنرانقلاب هستند را، دیده ام تعمیمش بدهم اما گاهی فکر میکنم در بعضی شرایط بدون اینکه به مسئولیتها و عواقب کار فکر کنند بیشتر به این فکر میکنند که گزارش کار بدهند و کارهای انجام شده شان(حالا هرجور و به هرسبکی که هست) را لیست کنند و بگویند ما بی کار نبودیم و به سهم خودمون تلاش کردیم حالا نتیجه هرچی که شد، شد! و این آسیب است!

    1. احسنت، اصلا حواسم به این گزارش دهی نبود.
      مشکل اساسی ای که مثلا با مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه داشتم این بود که بچه مذهبیها رو برای بالا بردن آمار میخواستن. فقط تشکیل بدن و برگزار کنن تا ریپورت سالانه بدن. سرانجامش مهم نبود. چه جونی کندیم برای حضرات . . .

  2. حسینی

    سلام علیکم
    شدیدا موافقم با حرف هاتون
    متاسفانه در این مورد به خصوص از افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگ انقلاب حرف هایی بس تامل برانگیز دیده شد (به عنوان مثال اینستاگرام آقای یامین پور رو میتونید مشاهده کنید.)
    حال کسی نسیت پاسخگو باشه که عواقب کار سنجیده میشه یانه ؟
    بعد ها جوانان چه قضاوت هایی از این حمایت ها خواهند کرد؟
    آیا این عمل ها به عنوان علم کردن شخص نیست؟
    متاسفانه این رفتار ها باعث تقلیل و تضعیق مفاهیم دینی وانقلابی هم میشه !!!!

  3. با سلام
    مبحث بالا در مورد مدیریت فرهنگی و …کاملا صحیح…
    ولی یک انتقاد خیلی بزرگ!!!!
    واقعا گذاشتن ۲ تا از کلیپهای تتلو چه ربطی به موضوع داشت؟؟؟!!!
    انتشار این مفاهیم و این کلیپها مخصوصا دومی از وب شما خیلی بعید بود! مخصوصا نوشتن متن موسیقی!!
    حالا اگه کسی هم کاملا متوجه مفاهیم نبود شما که نوشتید کاملا قابل تشخیص بود…

    در مورد فرهنگ این کشور و جهان امروز فقط باید گریست!!!
    هر کاری هم در هر جایی بکنیم کار اینقدر ریشه ای خراب شده که دیگه قابل جبران نیست…
    از وزارت خانه بگیرید بیایید پایین…همه و همه در هر سطح فرهنگی متاسفانه شامل مشکل اخلاقی، اعتقادی، انسانی و …هستند وخودشان را هم خیلی با فرهنگ میپندارند!
    خدا رحمت کند حضرت امام را …یک انقلاب فرهنگی می خواهیم به فرماندهی امام زمان(عج)

    اللهم عجل لولیک الفرج

    1. سلاام بر خواننده همیشگی
      بعضی وقتها مجبوری مصداق بیاری… من جدا شرمنده‌ام… یه جوی در اینستاگرام دوستان راه انداختن که مجبوری ….
      درخصوص کلیپ ها هم.. من فقط لینک پخششون رو از آپارات گذاشتم. آپارت هم اصلا فیلتر نیست… یعنی چیزیه که در دسترس عموم هست… خود من هم با اولین گوگل کردن بهشون رسیدم…
      شرمنده دوستان هستم بابت این مقاله ولی برای بهم زدن جریان بعضی وقتها باید یه کاری کرد….

      1. حقیقتش من چند ماه یکبار سر میزنم…خیلی گرفتارم…

        خداخیرتون دهد…
        حالا مگه بقیه مجوزدارها حالا چکار کرده و میکنن که این یکی بکنه؟؟!!
        مگه برخی از این خواننده های الان شبکه های فارسی ماهواره ، قبلا مجوز نداشتن؟؟؟
        تازه از اون که بگذریم واقعا متن های خواننده های امروز که در جاهای مختلف مراسم دارن و کنسرتهای پرجمعیت و ….چه مفاهیمی را میخونن؟؟!!
        تاحالا دقت کردید چه چیزهایی میگن ؟
        فیلمهای تلویزیون و سینما چی؟؟
        مفاهیمش را دقت کردید؟
        برخی از فیلمها از ۱۰۰ ساعت صحبت و صوت و سخنرانی و کلیپ و…مخرب تر است.
        اینقدر ریشه ای اعتقادات را خراب میکند که آدم خودش هم تعجب میکنه!
        البته از وزی ر محترم ارش اد کنونی حتی مجوز دادن به این شخص هم بعید نیست…
        مگه فیلم رستاخیز و …الان در سینما پخش نمیشه؟
        کنسرت و آلبوم خوانندگی خانمها…
        نمایشگاهها و گالری ها و جشنها و کنسرتهای مجوز دار…
        واقعا فک کنم اینهافقط گیر یک دوندگی و یک کم نقدینگی برای عنوان ارشاد هستن و گرنه هیچ گونه بررسی محتوایی ندارند!

        علتش هم مشخصه…کار به دست نااهلان افتاده است…
        و انسانهای حزب اللهی یا خود را کنار کشیده اند و یا مهارت و تخصص کافی در این عرصه ها ندارند و یا تلاشی برای ورود به این عرصه ها ندارند!!!
        البته این قضیه که متاسفانه ازشون استقبال هم نمیشه را نمیتوان کتمان کرد ولی باید تلاش کرد…
        یا علی

  4. من قبول ندارم.
    ربطی نداره..مگه هرکسی که انرژی هسته ای رو میخواد ، مذهبیه..؟
    هرکسی که به فکر منافع کشورشه ممکنه این طرز تفکرو داشته باشه حالا هر شکل و رنگی که باشه…
    به نظرم اقای رامین پور کار درستی کردن…همونطور که رهبری از اهنگ مرگ بر امریکای حامد زمانی تقدیر کردن..

    ولی مذهبی ها باید کسانی که افکارشون به خودشون نزدیکه رو جذب کنند..

    کاری که اکثر ماها بلد نیستیم… و به اسم امر به معروف مشغول طرد افرادیم.. و دیگران این کارو بهتر از ما بلدن..

    1. سلام
      نه.. من اینرو نگفتم… صحبت از حمایت هست… ببینید… دعوا نداریم… یه چیزایی تجربه و پیش‌بینی اتفاقات آینده از کنار هم قراردادن قراین هست…. در مسائل فرهنگی خوش‌آمد ایکس و ایگرگ مطرح نیست… اینکه فقط نوک بینیمون رو ببینیم خطرناکه…
      من به هیچ مجری و showman ای دیگه توی این مملکت اعتماد ندارم… آدمیکه توی زندگیش شخصیتهای قوی، اما پنهان، زیاد دیده با نظرات این شخصیتها جو زده نمیشه… میشینه فکر میکنه و با معیارهای بزرگان قوم ایده هارو میسنجه…
      نکته اول: این آقای مقصودلو قبلا هم کلیپ میساخته. با همین اردشیر احمدی. کیفیت کارهاشم بهتر از این انرژی هسته ای نبوده باشه، کمتر نبوده…
      http://www.aparat.com/v/ua5Vg
      http://www.aparat.com/v/pD9kq
      لذا ایشون میتونسته بدون کمک بچه مذهبیا هم برای انرژی هسته ای بخونه و وظیفه اش رو در قبال مملکت انجام بده… نه کاگردان براش غریبه بوده، نه مشکل استودیو و ضبط داشته… نه مشکل پخش کار داشته (که قبلا میداده pmc پخش کنه، بازم خواهد داد)… یعنی ایشون اصلا به کمکی احتیاج نداشته…
      مثل کلیپی که حمید صفت برای چمران ساخت و هیچ آدم مذهبی ای هم کمکش نکرد… بزرگشم نکرد… عکساشم لایک نشد…
      http://www.aparat.com/v/lDOn6
      الا اینکه ذاتا آقای مقصودلو بلندپرواز هست و قاعدتاً میخواسته روی ناو کلیپ بسازه که دوستان براش جور کردن… که کار اشتباهی کردن…
      نکته دوم: ایشون به شدت حاشیه سازه… حاشیه های کودکانه….. و حزب الله نباید درگیر حاشیه های ایشون بشه… حواستون به این باشه که جامعه هنری مثل هوای بهاریه و کلاً آدمهای متوقعی اند… یعنی امروز یه مدل فردا یه مدل، امروز یه حرف فردا حرف دیگه… لذا باید در برخوردها باهاشون دقت زیادتری نسبت به عامه مردم داشت….
      نکته سوم: هیج حای دنیا خواننده های معروف روی ناو شعرنمیخونند. عظمت یک ارتش رو رزمایشهاش نشون میده… این اشتباه فاحش نیروی دریایی بوده.. خلاف قانون عمل کرده و نتیجه دور شدن ارتش از دیسیپلین ها و تاثیر گرفتن از بینظمی‌های سپاه و دور شدن از محیط خشن ارتش است. این رو کسی داره به شما میگه که پدر خودش نظامی دوران طاغوت در نیروی دریایی بوده و دو تا داییش همافر نیروی هوایی ارتش بودن. لذا به اندازه کافی ارتش رو میشناسم..
      نکته پنجم: بطور کلی “رپرها” با هم کلکل دارن… و طرفداراشون به هم بد و بیراه و فخشهای ناجور زیاد میگن… صفحاتشون رو ببینید…. حالا این آقای مقصودلو چون نامه به رهبری نوشت برای مجوز، مدل فحش دادن بهش عوض شده… مثلا تو صفحه آرمین طرفدارای یاسر مینویسن فلان فلان شده با این صدات، یاسر سرورته…. توی صفحه مقصودلو مینویسن ای فلان فلان پاچه خوار…
      نکته چهارم: همه اینها که گفتم اصلا ایراد اساسی من به ماجرا نیست… من عرضم این بوده، کمک کردید.. عیب نداره… مخلص کلام، آقارو بزرگش نکنید بین حزب الله… یهو شد حر و شاهرخ انقلاب اسلامی…. یهو پشت هم عکساشو مذهبیا لایک میکنن….
      همین دو روز پیش عکس موهای بافته شده اش رو گذاشته روی اینستاگرام… برید لاک کنید دیگه… حاشیه هاش تمومی نداره، هنوز هیچی نشده واسه تیم فوتبال راه‌آهن حاشیه ساخته….
      بیخیال اصلا…..

  5. داود

    سلام خدا قوت
    میخواستم ببینم میتونید کمک کنید تا سایت فرهنگی که قراره شروع به کار کنه با هدف ترویج معارف اساسی مورد نیاز جامعه بوسیله ایجاد تشکیلات با استفاده از افراد شایسته که بتونن هم محتوا را تامین کنن وهم در قالب زیبا وهنری ارایه بدهند ، شما هم فعالیت کنید و برای محتوای سایت طراحی داشته باشید .
    این نکته هم خیلی مهمه که قراره این سایت کم کم به یه تشکیلات بزرگ تبدیل بشه و کار بصورت جهادی باشه که طبیعتا نیاز به هم کاری خالصانه و با جدیت داره .
    ممنون
    واتساپ تلگرام ۰۹۱۹۳۵۱۱۱۴۰

  6. چه بخواهیم و چه نخواهیم دیگه رپ و خوانندهاش شده اند جزعی از فرهنگ بعضی از مردانمان مردمانی که ما و شما برایشان تسنیم کیهان رجا ووو درست کرده ایم که از خط اسلام ناب محمدی خارج نشوند، یک روز حاج مهدی سماواتی دل امت حزب الله را بروی عرشه الوند گرم می کند و یک روز امیرحسین مقصودلو دل کسانی که او برایشان الگو شده بالاخره باید این جماعت را هم بیدار کرد که بدانند انرژی هسته ای حق مسلم ماست پس به نظر حقیر امیرحسین مقصودلو کاری کرده کارستان و جای تشکر از ارتش جمهوری اسلامی ایران را دارد که این کار فرهنگی عالی را انجام داده اند روح همه شهدای اسلام ناب و ایران اسلامی شاد باد

    1. یعنی اگه کسی میخواست نوشته منو نخونه… کامنتای قبلیرو نخونه و فقط از روی عکس نظر بزاره، اونوقت کامنتش میشد دقیق کامنت شما …
      شما مطمئن باشید اگه من میخواستم ملت از اسلام ناب محمدی خارج نشن چیزیکه میساختم رجا و کیهان و تسنیم نمیشد….
      تو جو حمایت آقای ایکس و ایگرگ قرار نگیر داداش
      والسلام علیکم و رحمه الله

      1. بزرگوار من جو قرار نگرفتم که بخوام حمایت کنم یا نکنم من با عقل خودم تصمیم گرفتم در ضمن من از سخنان مقام معظم رهبری سرمشق گرفتم که فرمودند جذب حداکثری و دفع حداقلی، نمی دونم چرا ما جماعت مثلا مذهبی اسلام را فقط برای خودمون میخواهیم و مثلا اگه کسی مثل امیر تتلو از خدا حرف زد همه بهش به یک نگاه دیگه نگاه می کنند یا مثلا حرف از مقام معظم رهبری زد نگاه ها بهش کج میشه کاش سیره زندگی ما جماعت مثلا مذهبی سیر زندگانی اهل بیت بود که حتی به قاتلان خویش هم رحم می کردند …

        یک روزی خواستم از کسی انتقام بگیرم یکی ته دلم گفت اگه توهم بخواهی انتقام بگیری که با اون فرقی نداری پس ببخش تا خداهم ببخشه…

        حالا قصه اینه که ما جماعت مثلا مذهبی کاسه داغتر از آش شدیم که چرا فلانی از انرژی هسته ای خونده این از دید من حقیر و نظر شما هم قابل احترامه

  7. RAR

    سلام.وقتی عکس تتلو رو دیدم گفتم اوه اوه!!دوباره یه سایت دیگه که به مدح ایشون پرداخته….
    ولی وقتی متنون رو خوندم گفتم چه عجب بالاخره یکی حرف دل ما رو زد….!!!
    بخدا وقتی این کلیپ تتلو اومد همه ازش حمایت کردن:مبارز کلیپ، رجا نیوز، روشنگری!!! ، خودِ نصر تی وی و بسیاری از سایتها…
    من اینقدر روحیه ام رو از دست داده بودم…. واقعا آدم دلسرد میشه

    1. سلام
      چرا بینام؟
      ایناکه اسم بردید برادرای عزیز منند. اما حواستون باشه
      ماها همه نیستیم. عده زیادی هستند که با فضای مجازی بیگانند چون اهل اتلاف وقت نیستن و نامشون هم بلندآوازانه تر هست و خواهد بود. آدمهای عملگرا هادی اصلی مملکت خواهند بود.

    1. ایشالا که توبه کرده. آهنگ جدیدش بعد از انرژی هسته‌ای…. برید واسه اینم کلیپ بسازید… اسم آهنگشم جوری انتخاب کرده که دو پهلو باشه… متنشم که منکراتیه…. من اول متوجه نشدم… بعد دیدم زیر همین عکس توی اینستاگرامش بعضیا نوشتن “مامان خودتو”

      یه آبگوشتی از قدیمش و جدیدش بهتون تحویل میده … یه ذره به اینور متمایل میکنه شمارو داشته باشه.. یه ذره به اونور متمایل میکنه که جغور بغورهای اونورو از دست نده…

  8. صهباء

    من خودم موسیقی رو جزء جدایی ناپذیر زندگی میدونم.ولی از سیاستهای پشت پرده موسیقی رپ بی اطلاعم.به نظرمن همه این بحث ها بر سر افراده نه صرفا موسیقی رپ. با دوتا چشم خودم دیدم که آدمای مذهبی که باشنیدن ملایم ترین ترانه از خود بیخود میشن و شروع به ناله و نفرین طرف میکنن ومیگن حالا توی گوشهات سرب داغ میریزن؛ با شنیدن ترانه های حامد زمانی به به و چه چه میکنن وبشکن بشکن راه میاندازند.
    به نظر من در مورد هر دو گروه چه اون تتلو چه این گروه که بهشت رو توی قباله خودشون شش دانک گرده اند ؛ آدم باید شک کند ..
    نمیدانم دم خروسشان را ببینم یا قسم حضرت عباسشان را.
    ………………………………..
    اما خدایی مطالب این سایت از اون مطالبی که باید در موردش گفت:«آنچه که از دل براید لاجرم بر دل نشیند.

  9. حسین جانم

    سلام و خداقوت به شما
    حرف های بسیار خوبی رو بیان کردین اما لازم به ذکر که این روهم بدونید آدم ها با هرنوع طرز فکری که دارن تو این کره خاکی فعالیت می کنن.اما تمام حرفم این نیست جامعه ما هم مذهبی است و هم ملی .یعنی ما آدم هایی داریم مذهبی نیستن اما ایران رو قبول دارن.اسم نمیارم.اونها هم در سرنوشت کشورشون به اندازه خودشون سهیم هستن.من از اون دسته آدم هایی هستم که بهم میگن مذهبی اما من اعتقاد دارم این نوع دسته بندی افراد، از اول اشتباه بوده کما این که امروز میبینیم که این نوع حرف ها جامعه مارو به چند دستگی تبدیل کرده و شکی نیست جز اینکه ضعف سیستم فرهنگی کشور در این امر هم سهیم بوده.حرفام زیاد شده نقد شماهم خیلی خوب بود.تایادم نرفته این روهم بگم که حرف هایی که زدم برای اونها سند و مدرک هم دارم چون شاید باخودتون بگید این حرف ها سندیت نداشته باشه.
    بازهم خداقوت

درج دیدگاه

یا اهل‌العالم // آیت الله امامی کاشانی-آیت الله محمد تقی بهجت - یا اهل‌العالم
icon-downloadicon-downloadicon-download
  1. یا اهل‌العالم // آیت الله امامی کاشانی-آیت الله محمد تقی بهجت - یا اهل‌العالم